الأربعاء، 30 ديسمبر 2020

اتفاقية تقاسيم التكاليف لمطوري بنبان ماذا يحدث جنوبا ؟ Cost sharing agreement for Benban Developers … What is Happening South ?

 






 

بالنسبة لمطوري مشاريع الطاقات المتجددة في منطقة بنبان ٣٢  ، شمال اسوان ، ثالث اكبر بارك لاستغلال الطاقات الشمسية بطريقة ال PV عالميا ، كان معروفا ان تكاليف ربط مشاريعهم ذات ال ١٤٦٥ ميجا / واط بالشبكة العامة لنقل الكهرباء تستلزم تقاسم اعباء تكاليفها فيما بينهم و بين المصرية لنقل الكهرباء ، المشغل الحكومي. 

بحسب عدد من المطوريين فوجئوا بان التكاليف محل التقسيم تضاعفت لحوالي ٣ مرات اعلي من التقديرات المتدوالة للتكاليف عند البدء في انشاء و تشغيل محطاتهم . بررت وزارة الطاقة المتجددة الزيادة المفاجئة بالتاخير في اعدادها ، لتعكس الاسعار المتداولة حاليا ، لكنها لم تبرر سبب الزيادة الحادة في التكاليف.  أدعاء المطورين رفضته اوساط الشركة المصرية لنقل الكهرباء مؤكدة علي ان محطات ربط مجمع بنبان بالشبكة القومية سبق انشاءها اي اتفاقات مع المطورين لتحمل تكلفة الربط و تقاسم التكاليف ، و بالتالي فأدعاء المطورين في غير محله .

نفس المصادر اضافت ان محطة ربط مجمع بنبان تتضمن ربط الحد الأقصى لقدرات المجمع البالغة ١٨٠٠ ميجاواط، منذ الان و قبل أي تعاقد عليها ، مقابل طاقة انتاج المجمع حاليا المقدرة ١٤٦5ميجاوات 

عند شكوي عدد كبير من المطورين من العبء المادي المفاجئ ، جاءهم الرد ، حسب قولهم ، بان تسعيرة شراء الطاقة منهم مجزية و اعلي من اسعار انشاء المحطات حاليا حول العالم. مصدر مطلع بالمصرية للنقل نفي حدوث هذا الحوار.

 نفس مصادر الشركة المصرية للنقل اكدت علي ان مبلغ ١.٦ مليار جنيه ، اجمالي قيمة تقاسم التكاليف ، لا خلاف علي تقديره و خصوصا بعد الغاء بند ال ٢٥٪؜ كحد اعلي في احتساب التكاليف و ترك تحديد التكاليف للمصاريف الفعلية و تعاونت المصرية للنقل و اتفقت علي الحصول علي نصف مستحقاتها الان و النصف الاخر علي ٥ سنوات تخفيفا علي المطورين و لتعزيز مناخ الاستثمار في قطاع الطاقة المصرية

من جانبهم يعلق بعض المطورين علي كلام الوزارة الرسمي ، محل تحفظ من مصادر المصرية للنقل ، بالتذكير ان سعر شراء الطاقة منهم مرتبطة بظروف السوق وقت الموافقة عليهم ، و اضافوا ان التسعيرة المصرية تتضمن مزايا للدفع لصالح المشتري الحكومي اذ تنص علي دفع ثلث عوائد التشغيل بدولار ماقبل تحرير سعر الصرف ، نوفمبر ٢٠١٦ ، قيمته ٨.٨ جنية / دولار مما يعني ان ٣٠٪؜ من عوائدهم تساوي ، واقعيا ، ١٥ ٪؜ من قيمتها مقارنة بسعر الدولار اليوم . هذه خسارة غير مباشرة و عبء مادي غير منظور.

من جانب اخر هناك مدفوعات شهرية لمطورين متأخرة لدي المصرية لنقل الكهرباء منذ عدة شهور ، تحسنت مؤخرا .

 مصادر المصرية للنقل اشارت الي ان مستحقات المطورين ، لم يحدث بها تأخير سوي لشهر فقط ، شهر سبتمبر ، و شهر اكتوبر علي وشك ان يدخل مرحلة الاعداد دفتريا لصرفه بالتالي ادعاء المطورين بوقوعهم تحت ضغط " ندرة " في السيولة المادية ال Cash flow تجعل من المتعذر علي بعضهم سداد ٥٠٪؜ من قيمة تقاسم التكاليف الان ، حتي مع تأجيل دفع نصف المستحقات عليهم لتكون علي مدار ٥ سنوات مقبلة ، التسوية التي توصل اليها المطورين و وزارة الطاقة المتجددة و الكهرباء ، ادعاء بحاجة لأعاده النظر في صحته حسبما تشير المصادر المطلعة. 

من جانبه نفي م. هشام الجمل رئيس جمعية مطوري بنبان ، جدوي اقتراح المقاصة ، التزامات المطورين تقتطع من مستحقاتهم ،  تحفظت عليه مصادر المصرية للنقل أيضا ، مؤكدا علي ان التسوية المشار اليها ، دفع ٥٠ ٪؜ الان و ال ٥٠ ٪؜ الاخري علي ٥ سنوات مع اعفاء المطورين من دفع الفائدة المصرفية ، سعر فائدة البنك المركزي وقتها ، لعامين ، اول عامين من الاعوام الخمسة لدفع نصف المبالغ المستحقة علي المطورين لصالح المصرية لنقل الكهرباء ، اتفاقية جيدة.

 يذكر ان المصرية للنقل اقترضت لتمويل بناء محطات الربط ، و عليها السداد مع تحمل الفوائد كاملة.

اتفاقية تقاسم التكاليف جري تقنينها بالتعاون مع وزارة العدل و بعد موافقة مجلس الوزراء عليها دخلت حيز التنفيذ فعليا اخر يوم في نوفمبر و مقننة منذ اول ديسمبر الحالي، ثمن م.الجمل جهود ممثلي وزارة الطاقة المتجددة و الكهرباء في الوصول لاتفاق تنفيذ اتفاقية تقاسم التكاليف CSA.

يذكر ان مستحقات المطورين البالغ عددهم ٣٢ مطور يحصلون علي حوالي ٤٩٠ مليون جنيه / شهريا نظير بيع انتاجهم من الكهرباء النظيفة للمصرية لنقل الكهرباء.

 


As for the developers of renewable energy projects in Benban, 32, North Aswan, the third largest park for the exploitation of solar energy using the PV method in the world, it was known that the costs of connecting their 1465 MW projects to the public grid for electricity transmission necessitated sharing the burden of their costs between them and Egyptian transfer Electricity, governmental operator

According to a number of developers, they were surprised that the costs subject to division doubled to about 3 times higher than the current estimates of costs when they started building and operating their stations. Ministry of Renewable Energy justified the sudden increase by delaying its preparation, to reflect the current prices, but it did not justify the reason for the sharp increase in costs.

 The developers ’claim was rejected by the Egyptian Electricity Transmission Company’s circles, confirming that the stations connecting the Benban Park to the national grid had already been established with agreements with the developers to bear the cost of connection and share costs, and therefore the developers’ claim was misplaced

The same sources added that the Benban complex interconnection station includes linking the maximum capacity of the complex of 1,800 MW, from now and before any contract for it, against the complex's currently estimated production capacity of 1465 MW

When a large number of developers complained about the sudden financial burden, the response came to them, according to what they said, that the price of purchasing power from them is remunerative and higher than the prices for establishing stations currently around the world

An informed source in the Egyptian Transport Authority denied that this dialogue took place. The same sources of the Egyptian Company for Transport confirmed that the amount of 1.6 billion pounds, the total value of cost sharing, there is no dispute over its estimate, especially after the abolition of the 25 percent clause as a maximum in calculating costs and leaving the cost determination for the actual expenses and the Egyptian transport cooperated has agreed  to get half of its dues now and the other half over 5 years to come, targeting ease the burden on developers and to enhance the investment climate in the Egyptian energy sector

For their part, some developers comment on the official words of the Ministry, subject to reservations from the Egyptian sources of transport, by reminding that the price of purchasing power from them is linked to market conditions at the time of approval, and they added that the Egyptian pricing includes advantages for payment in favor of the government buyer as it stipulates that a third of the operating revenues be paid in a dollar before The liberalization of the exchange rate, November 2016, has a value of 8.8 pounds / dollar, which means that 30 percent  of their returns are equal to, in reality, 15 percent of its value compared to the price of the dollar today. This is an indirect loss and an invisible financial burden

On the other hand, there are delayed monthly payments to Egyptian electricity developers for several months, which have improved recently

 Egyptian Transport sources indicated that the developers ’dues have not been delayed for a month only, the month of September, and the month of October is about to enter the phase of preparing a notebook for its disbursement

Consequently, the developers claim that they are under pressure from a“scarcity”in cash flow that makes it hard for them. Some of them pay 50 percent of the cost-sharing value now, even with delaying the payment of half of their dues to be over the next 5 years, the settlement reached by the developers and the Ministry of Renewable Energy and Electricity, a claim that needs to be reconsidered, according to informed public sources.

For his part, Eng.  Hisham El-Gamal, Chairman of the Benban Developers Association, refused the feasibility of the clearing proposal, the developers ’obligations deducted from their dues. The Egyptian Transportation Sources also made reservations about it too, stressing that the aforementioned settlement has paid 50 percent now and the other 50 percent over 5 years, with the developers exempt from paying The bank interest, the central bank’s interest rate at the time, for two years, the first two of the five years to pay half of the amounts owed by developers in favor of the Egyptian Electricity Transmission, a good agreement he said

 It is noteworthy that the Egyptian Transport Company borrowed to finance the construction of the connection stations, and it has to pay with full interests

The cost-sharing agreement was legalized in cooperation with the Ministry of Justice, and after the approval of the Council of Ministers, it actually entered into force on the last day in November and has been codified since the beginning of this December, resulting from well efforts of representatives of the Ministry of Renewable Energy and Electricity in reaching an agreement to implement the cost-sharing agreement CSA , sources said

It is noteworthy that the dues of the 32 developers get about 490 million Egyptian pounds / month in exchange for selling their production of clean electricity to the Egyptian electricity supplier





الشبكة المصرية
 تسع سنوات في خدمة القطاع الناشيء 
       ENFRWC Nine years serving emerging sector of Water & RE



ليست هناك تعليقات: