The
writer of a document published by the African Development Bank, Hossein Razavi
reflects on the topic of solar and wind energy. In his document “Clean
Energy Development in Egypt,” Razavi’s states that Egypt is
struggling today to meet its own needs when it comes to energy demands and that
the government is looking at diversifying the energy mix to improve the efficiency
of electricity consumption.
The
report also overviews the potentials and the threats involved in the growth of
the renewable energy resources and local manufacturing of the corresponding
equipment in Egypt .
Razavi
states the key elements to succeed in the development of renewable energy can
be comprehended from the international experiences and that they are mainly
summarized into the following points: “a clear strategy; a proper
institutional framework; a well-designed incentive system; and a suitable set
of financing instruments” (Razavi, 2012, P.6). The author further points
out that the main obstacles standing in the way of energy efficiency in Egypt can be
summarized in the following four points: Institutional and legal constraints, Data
and Information Availability, Capacity Constraints& Financial constraints.
Even though Ravazi report is not merely
academic it is considered a reliable and a credible source of information
because it sheds the light on the problems facing Egypt when it comes to the
Renewable energy sector by looking at both successful and non-successful
international
Examples
and trying to come up with an agenda to bridge the gap between the industry and
research institutions.
The
Annual Report by the Ministry of Electricity & Renewable Energy in Egypt -New &
Renewable Energy Authority
NREA)
- is another credible source of information on the topic. It reflects on the
actual efforts done by the ministry to address
“the status of
renewable energy activities in Egypt and the efforts carried out by the
Ministry of Electricity and Renewable Energy
represented
in New and Renewable Energy Authority during the year 2012/2013” ( NREA, 2013, P.
3).According to the report
the
aim of the framework set by the Ministry is “that the renewable energy share
reaches 20% of the total generated energy by 2020 as
2020 12% wind,
6% Hydro and 2% solar. Besides Egyptian Solar plan to install about 3500 MW
from solar energy by 2027”
NREA,
2013, P. 3). The arrangement of the information using pie charts, flowcharts
and graphs in the report makes it easy for
The
user to grasp the concepts provided. The report also discusses the Ministry
plan to operate “two solar power plants with
photovoltaic
systems connected to the grid each 20 MW in Hurghada and Kom Ombo in Aswan which is to be
operated in 2016 & 2017”
2016 & 2017 respectively”
(NREA, 2013, P. 3).
Another
document that answers so many questions related to the renewables supporting
scheme in Egypt
generally, and the feed-in tariff specifically is the document “Renewable
Energy – Feed-in Tariff
Projects’ Regulations” prepared by the Egyptian
Electric Utility and Consumer Protection Regulatory Agency. The document is
also considered a credible source prepared by a governmental institution, yet
it requires a prior knowledge in the field of energy for the reader to be able
to comprehend the information provided in the document
يتناول كاتب
وثيقة نشرها بنك التنمية الأفريقي حسين رضوي موضوع الطاقة الشمسية وطاقة الرياح. في
وثيقة "تطوير الطاقة النظيفة في مصر" ، يقول رضوي أن مصر تكافح اليوم
لتلبية احتياجاتها الخاصة عندما يتعلق الأمر بمتطلبات الطاقة وأن الحكومة تبحث في
تنويع مزيج الطاقة لتحسين كفاءة استهلاك الكهرباء. كما يتناول التقرير الإمكانات
والتهديدات التي ينطوي عليها نمو موارد الطاقة المتجددة والتصنيع المحلي للمعدات
في مصر.
يقول رضوي
أن العناصر الأساسية للنجاح في تطوير الطاقة المتجددة يمكن فهمها من التجارب
الدولية يتم تلخيصها بشكل رئيسي في النقاط التالية: "إستراتيجية واضحة. إطار
مؤسسي مناسب نظام حوافز جيد التصميم ؛ ومجموعة مناسبة من أدوات التمويل "(Razavi، 2012، P.6). ويشير
المؤلف إلى أن العقبات الرئيسية التي تقف في طريق كفاءة الطاقة في مصر يمكن
تلخيصها في النقاط الأربع التالية : القيود المؤسسية والقانونية ، مدي توافر
البيانات والمعلومات ، قيود البناء والقيود المالية.
على
الرغم من أن تقرير رفازي ليس مجرد أكاديمياً ، إلا أنه يعتبر مصدراً موثوقاً به وذو
مصداقية للمعلومات لأنه يلقي الضوء على المشاكل التي تواجه مصر عندما يتعلق الأمر
بقطاع الطاقة المتجددة من خلال النظر إلى كل من التجارب الدولية الناجحة وغير
الناجحة.
مع أمثلة
ومحاولة لوضع جدول أعمال لسد الفجوة بين الصناعة والمؤسسات البحثية.
التقرير
السنوي لوزارة الكهرباء والطاقة المتجددة في مصر - هيئة الطاقة الجديدة والمتجددة
NREA) - هو
مصدر آخر موثوق للمعلومات حول هذا الموضوع. وينعكس على الجهود الفعلية التي تبذلها
الوزارة "حالة أنشطة الطاقة المتجددة في مصر والجهود التي تبذلها وزارة
الكهرباء والطاقة المتجددة
ممثلة في
هيئة الطاقة الجديدة والمتجددة خلال العام 2012/2013 ”(NREA، 2013، P. 3).
الهدف من
الإطار الذي وضعته الوزارة هو "أن حصة الطاقة المتجددة تصل إلى 20 ٪ من
إجمالي الطاقة المولدة بحلول عام 2020 تتصمن 12٪ رياح ، 6٪ هيدرو و 2٪ شمسي. بالإضافة
إلى خطة الطاقة الشمسية المصرية لتركيب حوالي 3500 ميجاوات من الطاقة الشمسية
بحلول عام 2027
NREA ، 2013 ، ص
3). ويسهل ترتيب المعلومات باستخدام المخططات الدائرية ، والمخططات الانسيابية ،
والرسوم البيانية في التقريرالمستخدم لفهم المفاهيم المقدمة. يناقش التقرير أيضا
خطة الوزارة لتشغيل "اثنين من محطات الطاقة الشمسية مع
النظم
الكهروضوئية المتصلة بالشبكة 20 ميجاوات في الغردقة وكوم امبو في أسوان والتي سيتم
تشغيلها في عام 2016 و 2017 ”
هناك
وثيقة أخرى تجيب عن الكثير من الأسئلة ذات الصلة بمخطط دعم الطاقة المتجددة في مصر
بشكل عام ، على وجه التحديد وثيقة "الطاقة المتجددة - تعرفة التغذية
اللائحة
التنفيذية للمشروعات التي أعدتها هيئة تنظيم مرفق الكهرباء وحماية المستهلك.
كما تعتبر
الوثيقة مصدرا موثوقا به أعدته مؤسسة حكومية ، إلا أنها تتطلب معرفة مسبقة في مجال
الطاقة حتى يتمكن القارئ من فهم المعلومات الواردة في الوثيقة بدقة.
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق