الأربعاء، 14 نوفمبر 2018

Intermittent Water Supply in Water Scarce Cities إمدادات المياه المتقطعة في مدن المياه الشحيحة












Writer * Hassan Abo Elnaga

Today many cities around the world have been facing great change pressures of increasing demands due to population growth, urbanization, influx of displaced people, climate change with hydrological extremes such as floods and droughts. All of these have put a great pressure on our socio economic development, increased vulnerability of our water resources and influenced the way we manage water today. As a result many people suffer from unsafe or intermittent water supply in their daily lives!
Water is an essential element of life as well as a cross cutting element of sustainable development. It is key to food, energy and health security as well as poverty eradication, and therefore it is not surprising that water is covered under the 17 Sustainable Development Goals (SDGs), either directly or indirectly, which makes me believe that if we fail to achieve SDG number 6 on water, we fail in all the other SDGs. Simply put: No Water, No future.
Adopted Sustainable Development Goals (SDGs) have shaped and calibrated to express the needs and aspirations of the world to provide universal, equitable, safe, and affordable water and sanitation services (WSS) by 2030, along with other improvements in the way water is managed as a resource.
SDG 6 comprises eight ambitious targets rolled into one, and these targets go far beyond the challenge of meeting the Millennium Development Goal (MDG) target for water by addressing the entire water cycle affecting the availability and quality of those services. The SDG6 sets the bar higher by shifting from infrastructure delivery and access to basic WSS in the MDG period into comprehensive, sustainable, and safely managed WSS.
At a global level, the Millennium Development Goal (MDG) target for water was achieved by 2010 and 2.6 billion people gained access to improved water but these services do not necessarily provide safe water. Despite this worldwide effort, 660 million people still lack access to clean water (WHO/UNICEF 2015). Due to aspirations of SDG 6, the figures have grown up, some 3 in 10 people worldwide, or 2.1 billion, lack access to safe, readily available water at home (WHO/UNICEF 2017)
Due to limited and mismanaged resources, water supply is intermittent in many cities around the world that aggravate the challenge to achieve SDG6. The scale of IWS is growing: nowadays 1.2 billion people have access to water infrastructure but do not receive continuous water supply. The condition where water is provided for a limited period is called Intermittent Water Supplies (IWS).  The numerous problems associated with management and operation of distribution networks under IWS put us in a vicious cycle of water management


 increase the level of non revenue water andcause inequity within the country that can be a significant factor in exacerbating poverty SDG1.
 If we continue to follow a business‐as‐usual pathway with the same water governance under intermittent water supply, many countries have a long way to go to achieve the SDG6 by 2030”.
 (WHO 2012) estimated that the economic cost of poor WSS in developing countries amounted to  about $260 billion per year through a range of different impacts—from poor health to environmental degradation—which equates to 1.5 percent of global gross domestic product (GDP) In some very poor countries, this figure may rise to 10 percent of GDP.
The need to solve systemic problems of IWS is extremely urgent not only because of the growing complexity of today’s challenges, but also because such problems require new mindsets, approaches, collective actions, large monetary and resource investments with multi-generational consequences. Transitioning toward secure and continuous water supply is the only way that these trends will be reversed and get the SDG6 back on track.
According to Bambos Charalambous, the Chair of IWS SG at the International Water Association (IWA) “The status quo is not enough; we need to shift IWS to 24/7; it is easy to turn 24/7 supply to IWS but it takes years to get back the continuous supply”.
On this note, as management committee member of IWS SG at IWA, I am happy to invite you to the 1st IWS conference that will take place in, Kampala, Uganda, the pearl of Africa from the 7th to the 9th of April, 2019. The IWS conference aims to advance the knowledge and share experiences on Intermittent Water Supply (IWS) and to frame the problem within its technical, institutional, financial and social contexts.  It will provide an opportunity for water researchers, engineers and experts from academia, industry, governments and water utilities to exchange experiences, and knowhow on how to improve conditions under IWS and on how to develop methodologies to improve and transition to continuous.
Submission for abstracts is open until 18thNovember 2018.
Please send your abstract committee@iws2019.org.


* Hassan is a PhD researcher at Cologne University in Germany with a particular interest in urban water security issues including non-revenue water management and integrated water resources management. Hassan is certified project management professional (PMP)® and has been an active in the international level as a young water professional in issues of water security, climate change and youth advocacy. He has a strong academic background in engineering and management, including international professional trainings in water related issues. He has been an active member of many international organizations including International Water Association.
Hassan is also member of the IWA IWSSG Management Committee and IWA IWSSG YWP Liaison

اليوم تواجه العديد من المدن في جميع أنحاء العالم ضغوطاً كبيرة للتغيير بسبب تزايد الطلب نتيجة للنمو السكاني ، والتحضر ، وتدفق النازحين ، وتغير المناخ مع تطورات هيدرولوجية مثل الفيضانات والجفاف. كل هذه العوامل وضعت ضغطًا كبيرًا على تنميتنا الاقتصادية والاجتماعية ، وزيادة تعرض مواردنا المائية للخطر ، وأثرت على الطريقة التي ندير بها المياه اليوم. ونتيجة لذلك ، يعاني الكثير من الناس من إمدادات المياه غير الآمنة أو المتقطعة في حياتهم اليومية!
تعتبر المياه عنصرا أساسيا في الحياة بالإضافة إلى عنصر شامل في التنمية المستدامة. عنصر أساسي في الغذاء والطاقة والأمن الصحي بالإضافة إلى القضاء على الفقر ، وبالتالي ليس من المستغرب أن يتم تغطية المياه في إطار أهداف التنمية المستدامة الـ 17 (SDGs) ، سواء بشكل مباشر أو غير مباشر ، مما يجعلني أعتقد أنه إذا فشلنا في تحقيق رقم 6 SDG الخاص بالمياه ، سنفشل في جميع SDGs  اهداف الاستدامة الأخرى. ببساطة: لا ماء ، لا مستقبل.
وضعت أهداف التنمية المستدامة المعتمدة (SDGs) ومعايرتها للتعبير عن احتياجات العالم وتطلعاته لتوفير خدمات المياه والصرف الصحي العالمية والمنصفة والمأمونة والميسورة التكلفة بحلول عام 2030 ، بالإضافة إلى تحسينات أخرى في طريقة إدارة المياه كمصدر
يشتمل الهدف رقم 6 من أهداف التنمية المستدامة على ثمانية أهداف طموحة مدرجة في هدف واحد ، تذهب الأهداف إلى أبعد من التحدي المتمثل في تحقيق هدف التنمية للألفية (MDG) الخاص بالمياه من خلال معالجة دورة المياه بأكملها التي تؤثر على توافر هذه الخدمات وجودتها. ويحدد الهدف 6 من أهداف التنمية المستدامة مستوى أعلى من خلال التحول من اقامة بنية تحتية الي الوصول لادارة معروض المياه WSS الأساسية في فترة الأهداف الإنمائية للألفية إلى WSS ادارة مياه شاملة ومستدامة مدارة بأمان.
على المستوى العالمي ، تم تحقيق هدف الإنمائي للألفية (MDG) من أجل المياه بحلول عام 2010 وتمكن 2.6 مليار شخص من الحصول على مياه محسنة لكن هذه الخدمات لا توفر بالضرورة مياه صالحة للشرب. على الرغم من هذا الجهد العالمي ، لا يزال 660 مليون شخص يفتقرون إلى المياه النقية (منظمة الصحة العالمية / اليونيسيف 2015). نتيجة لتطلعات الهدف رقم 6 من أهداف التنمية المستدامة ، ازدادت الأرقام ، حوالي 3 من كل 10 أشخاص في جميع أنحاء العالم ، أو 2.1 مليار نسمة ، يفتقرون إلى إمكانية الوصول إلى المياه الآمنة والمتاحة بسهولة في المنازل (منظمة الصحة العالمية / اليونيسيف 2017)
نظرًا لمحدودية الموارد وإدارتها ، فإن إمدادات المياه متقطعة في العديد من المدن في جميع أنحاء العالم ، تؤدي إلى تفاقم التحدي المتمثل في تحقيق الهدف 6 من أهداف التنمية المستدامة. يتزايد حجم نظام IWS: في الوقت الحاضر ، يتمتع 1.2 مليار شخص بالقدرة على الوصول إلى البنية التحتية للمياه ولكنهم لا يتلقون إمدادات مستمرة من المياه. تسمى الحالة التي يتم فيها توفير المياه لفترة محدودة "إمدادات المياه المتقطعة" (IWS). المشاكل العديدة المرتبطة بإدارة وتشغيل شبكات التوزيع في إطار IWS تضعنا في حلقة مفرغة من إدارة المياه 


، وزيادة مستوى المياه غير الإيرادات ، وتسبب عدم المساواة داخل البلاد التي يمكن أن تكون عاملا هاما في تفاقم الفقر SDG1.

 "إذا واصلنا اتباع مسار العمل المعتاد في إدارة المياه في ظل إمدادات مياه متقطعة ، فإن العديد من البلدان أمامها طريق طويل لتحقيق هدف التنمية المستدامة السادس بحلول عام 2030".

(تقديرات منظمة الصحة العالمية 2012) تشير إلى أن التكلفة الاقتصادية لفقر المياه في البلدان النامية بلغت نحو 260 مليار دولار سنوياً من خلال مجموعة من التأثيرات المختلفة - من سوء الصحة إلى التدهور البيئي - والتي تعادل 1.5 في المائة من الناتج المحلي الإجمالي العالمي. بعض البلدان الفقيرة للغاية ، قد يرتفع هذا الرقم إلى 10 في المئة من الناتج المحلي الإجمالي.
إن الحاجة إلى حل المشاكل النظامية عالميا الخاصة بالمياه المتقطعة أمر ملح للغاية ليس فقط بسبب التعقيد المتنامي للتحديات الحالية ، ولكن أيضا لأن مثل هذه المشاكل تتطلب عقليات ونُهُجاً وإجراءات جماعية واستثمارات نقدية وموارد كبيرة ذات عواقب متعددة الأجيال القادمة. إن الانتقال إلى إمدادات مياه آمنة ومستمرة طريق وحيد التي سيتم بها عكس الاتجاهات السلبية وإعادة SDG6 إلى المسار الصحيح.
وفقا ل Bambos Charalambous ، رئيس IWS SG في رابطة المياه الدولية (IWA) "الوضع الراهن لا يكفي. نحن بحاجة إلى تحويل IWS إلى 24/7. من السهل تحويل العرض على مدار الساعة طوال أيام الأسبوع إلى IWS عرض متقطع ، لكن الأمر يستغرق سنوات لاستعادة العرض المستمر ".
على هذه الملاحظة ، بصفتي عضو لجنة الإدارة في IWS SG في IWA ، يسعدني أن أدعوكم إلى مؤتمر IWS المياه المتقطعة الأول الذي سيعقد في ، كمبالا ، أوغندا ، لؤلؤة أفريقيا من 7 إلى 9 أبريل 2019. يهدف مؤتمر IWS إلى تعزيز المعرفة وتبادل الخبرات حول إمدادات المياه المتقطعة (IWS) ووضع إطار للمشكلة في سياقاتها الفنية والمؤسسية والمالية والاجتماعية. وسوف يوفر فرصة للباحثين والمهندسين وخبراء المياه من الأوساط الأكاديمية والصناعة والحكومات ومرافق المياه لتبادل الخبرات ، معرفة كيفية تحسين الظروف في إطار IWS وحول كيفية تطوير منهجيات للتحسين والانتقال إلى عرض مستمرللمياه.

تقديم الملخصات مفتوح حتى 18 نوفمبر 2018.
يرجى إرسال الملخص الخاص بك . committee@iws2019.org.

* حسن باحث دكتوراه في جامعة كولونيا بألمانيا مع اهتمام خاص بمسائل أمن المياه في المناطق الحضرية بما في ذلك إدارة المياه بدون دخل والإدارة المتكاملة للموارد المائية. حسن حاصل على شهادة محترفة في إدارة المشاريع (PMP) ® وكان نشطًا على المستوى الدولي كمختص شاب في مجال المياه في قضايا الأمن المائي والتغير المناخي وتشجيع الشباب.

لديه خلفية أكاديمية قوية في الهندسة والإدارة ، بما في ذلك التدريبات المهنية الدولية في القضايا المتعلقة بالمياه. هو عضوا نشطا في العديد من المنظمات الدولية بما في ذلك الرابطة الدولية للمياه.






 الشبكة المصرية سبع سنوات في خدمة القطاع الناشيء
  ENFRWC Seven years serving RE & Water 



ليست هناك تعليقات: