الثلاثاء، 18 سبتمبر 2018

من يُبالي لو كانت القاهرة أكثر مدن العالم تلوثًا ؟ Who cares if Cairo is the world’s most polluted city












سواء كانت القاهرة هي رسميًا أكثر المدن تلوثًا على الكوكب، أو أنها تُصنَّف في مكان ما بين أعلى ثلاث مدن، فهذا لا يشكل فارقًا بالفعل بالنسبة لسكانها العشرين مليونًا. عندما يتنفسون (نَفَس قصير، نَفَس قصير، فقط ما هو ضروري للغاية)، فهم يستنشقون تشكيلة بشعة من الغبار والسخام والأدخنة والمُركَّبات المتطايرة التي تستقر عميقًا في رئاتهم وتسبح في مجرى دمهم.
حتى لو أن دلهي -ربما- أو بكين -لعلها- ينبغي أن تكون على رأس القائمة؛ فإن هذا لا يغير حقيقة أن السير في شوارع القاهرة المزدحمة أو أن تكون عالقًا في زحام المرور يصيب عينيك بالحكة، ويقلب معدتك، ويصيب رأسك بالدوار. من الممكن أن يكون مكان آخر أكثر ضجيجًا، لكن هذا لا يغير واقع الضوضاء البالغة في المدينة كلها. باستثناء بضع ساعات من السكون المؤقت في صباحات الجمعة، تتعرض آذان الناس لهجوم مستمر من أبواق السيارات والصياح والشاحنات المندفعة بأقصى سرعة وأعمال البناء الصاعدة على كل ناصية شارع.
في الليل، لا مجال لرؤية (درب التبانة)، فقط زوج من النجوم الوحيدة والعنيدة إلى حد لا يُصدَّق على خلفية رمادية مائلة لليل. ما ينبغي أن يكون منظرًا ساحرًا يطارده ويُقصيه الوهج الصناعي؛ درع هائل تشكله المباني ولوحات الإعلانات وأضواء الشوارع والمحلات. شيء لا يرحم. شيء مرهق. إنه خبر سيء للغاية بالنسبة لصحة الناس.
بالطبع، مسؤولو وزارة البيئة منزعجون. هم منزعجون لأنهم كانوا يحاولون أن يجعلوا موقفًا فظيعًا أقل فظاعة بعض الشيء. مثلًا، خرجوا بدعوات محفزة للفلاحين كي يتوقفوا عن حرق قش الأرز في نهاية الحصاد. ونتيجة لهذا، خفَّت على نحو ملحوظ سحابة العام الماضي من الدخان التي تُطوِّق القاهرة. وقاموا بالضغط كي تستخدم الحافلات وسيارات الأجرة الغاز الطبيعي كوقودللحد من انبعاثات ثاني أكسيد الكربون المتسبب فيها وسائل النقل. وطوال الأسبوع الماضي، كانوا يطعنون في هذا التصنيف على التليفزيون مباشرة، وفي الجرائد، وفي بيانات للصحافة. بالطبع، هم لا يريدون أن تحمل القاهرة هذه التسمية المقيتة كأكثر المدن تلوثًا. وكي نكون عادلين، ربما لا تكون القاهرة كذلك. لكن دعونا نلقي نظرة على هذا التصنيف لدقيقة واحدة.
ما يبرز فورًا على نحو شيِّق هو اختيار فئات التلوث التي جرى تمثيلها. ليس من الشائع تضمين ملوثات الضوضاء والضوء، لكن الأكثر غرابة هو اعتبارها على قدم المساواة مع تلوث الهواء فيما يتعلق بالأهمية. الضوضاء والضوء، خاصة في هذا الجزء من العالم، يُعتبران مزعجين ومتعبين ومضايقين. لكن مصدرًا للتلوث؟ ليس إلى هذه الدرجة.
لو نظرنا إلى ما تبلغه القاهرة من درجة في كل فئة من فئات التلوث، فسنجد أنها تحقق معدلًا فقيرًا جدًا في كل فئة وحدها. فهي إما ثاني أو ثالث أسوأ مدينة -وفقًا لبيانات (إكو إكسبرتس) التي اعترضت عليها وزارة البيئة.
تلوث الهواء؟، إن معدلات الجسيمات الدقيقة والخشنة في هواء القاهرة هي أكبر تقريبا 12 و14 مرة من الحد الآمن لمنظمة الصحة العالمية، على التوالي. الجسيمات الدقيقة في قطر دائرة تساوي أو أصغر من 2.5 ميكرومتر هي الأخطر: فحجمها الصغير -أصغر حوالي 30 مرة من عرض شعرة الإنسان- ووزنها الخفيف يمكناها من أن تعلق في الهواء لفترة طويلة جدًا. ولأنها ضئيلة للغاية، فمن السهل استنشاقها وتسبب تعقيدات صحية خطيرة. في التنافس على أسوأ نوعية هواء، لا تتفوق على القاهرة غير دلهي.
وجدت دراسة تناظرية، نُشرت يوم 20 أغسطس في مجلة Environmental Science & Technology Letters، أن تلوث الهواء وحده يقتطع 1.85 سنة من متوسط العمر المتوقع للمصريين في المتوسط.
تفوز دلهي أيضًا بمركز أكثر المدن ضوضاء، وتأتي القاهرة خلفها مباشرة، بمجموع نقاط 1.7. «نقاط الضوضاء» هذه تمتد بين 0 و2، حيث النقطة 2 هي الدرجة الأسوأ للضوضاء التي تصم الآذان. يمكن لمستويات الضوضاء العالية أن تزيد أمراض القلب والأوعية الدموية في مجموع السكان، وتؤثر على صحة الأطفال البدنية والنفسية وتضعف قدرتهم على التعلم.
من هم أكبر سفاحي درب التبانة ؟ تتفوق موسكو وشيكاغو على القاهرة في هذا. محسوبًا بالقدم -شمعة لكل متر مربع (μcd/m2)، فإن مستوى القاهرة من التلوث المتصل بالإنارة الاصطناعية يُقدَّر بـ 14.900 μcd/m2. وهذا يعني أن سماء ليل القاهرة أكثر سطوعًا 85 مرة من اللون الطبيعي للسماء. يسبب هذا اضطرابًا لإيقاع ساعتنا البيولوجية ونوعية نومنا، ويربك الحيوانات الليلية ويبث الفوضى في نمو النباتات بخداعها حين تحسب الليل نهارًا.
لكن لماذا القاهرة ملوثة إلى هذا الحد؟ لماذا هي على هذه الدرجة ؟ بقدر ما يتعلق الأمر بتلوث الهواء، لا يمكن أن تُعزى المسؤولية كلها لأسباب بشرية الأصل. إن جغرافية مصر وطوبوغرافية العاصمة يسهمان في مأزق تلوث القاهرة. بسبب انضغاط القاهرة فوق شريط ضيق من الأرض، محاطة بالصحراء من الجانبين، فإن كميات وافرة من الغبار والرمال والجسيمات الخشنة تحملها الرياح من الأرض وتُودعها في حجرات معيشة الناس وسياراتهم وفتحات أنوفهم. ولا تستطيع النوبات النادرة والقصيرة من المطر إلا أن تشل حركة نسبة مئوية محدودة جدًا من الجسيمات الطافية في الجو. التراب المختلط بعوادم السيارات والمصانع في زوبعة سامة تجاهد كي تفلت من قبضة المدينة، التي يعترض سبيلها تل المقطم من جانب، وتتراكم في الشوارع الضيقة أو تحت الكباري. في القاهرة، تُقطَع الأشجار لتفسح الطريق للمباني الجديدة ولتوسيع الشوارع، حتى بالرغم من أنها يمكن أن تمتص كميات كبيرة من ثاني أكسيد الكربون.
إن تحسين جوانب معينة من تخطيط القاهرة الحضري عن طريق إعادة زراعة الأشجار، وإزالة أضواء المدينة غير الضرورية، وإعادة توجيه أعمدة إضاءة الشوارع -لتواجه الأرض وليس السماء– يمكن أن ينجز قسمًا كبيرًا في زيادة جودة الحياة للقاهريين على نحو ملحوظ. لا تملك وزارة البيئة وحدها السلطة ولا الوسائل لتقليل مستويات تلوث القاهرة بدرجة كبيرة إلى حد كافٍ، وينبغي أن تحصل على كل الدعم الذي تحتاجه من وزارات أخرى ولاعبين آخرين في مجالات الصناعة.
ينبغي النظر إلى تسمية القاهرة بأكثر مدن العالم تلوثًا كدعوة للعمل. دعونا لا نضيع الوقت في الاعتراض بأنها ليست كذلك. فالوضع سيئ بما فيه الكفاية.


Who cares if Cairo is the world’s most polluted city?


Whether Cairo is officially the most polluted city on the planet, or whether it ranks somewhere in the top three, doesn’t really make a difference for its 20 million residents. When they breathe (short breath, short breath, just what’s strictly necessary), they inhale a nasty assortment of dust, soot, fumes and other volatile compounds that lodge themselves deep in their lungs and swim in their bloodstream.
Even if Delhi, perhaps, or Beijing, maybe, should top the list, it does not change the fact that walking Cairo’s busy streets or being stuck in traffic makes your eyes itch, your stomach turn and your head dizzy. It’s possibly louder elsewhere, but that doesn’t change the reality of extreme noise across the city. Apart from a few hours’ respite on Friday mornings, people’s ears are continuously assaulted by car horns, shouts, trucks cruising at full speed and construction works sprouting on every street corner.
At night, there is no Milky Way to be seen, just a couple of solitary, incredibly stubborn stars on a gray gradient of a night. What should be an enchanting spectacle is chased away by the glare, a vast shield formed by buildings, billboards, shops and street lights. It’s relentless. It’s exhausting. It’s extremely bad news for people’s health.
Of course, officials from the Environment Ministry are upset. They are upset because they have been trying to make a terrible situation a little less terrible. For example, they came up with incentives for farmers to stop burning rice husks at the end of the harvest. As a result, last year’s blanket of smoke enveloping Cairo had thinned out noticeably. They have pushed for buses and taxis to use natural gas as fuel to curb transportation-based CO2 emissions. And for the past week, they have been contesting this ranking on live TV, in newspapers and in statements to the press. Of course, they don’t want Cairo to carry around this sticky label of the most polluted city. And to be fair, it probably isn’t. But let’s look at this ranking for a minute.
What immediately jumps out as interesting is the choice of pollution categories that are represented. It’s not common to include noise and light pollutions, and even more unusual to consider them on par with air pollution in terms of importance. Noise and light, especially in this part of the world, are considered annoying, disturbing and a nuisance. But a source of pollution? Not so much.
If we look at how Cairo fares in each category of pollution, it does very poorly in every single one. It’s either the second worse or the third worse — according to the Eco Experts’ data contested by the Environment Ministry.
Air pollution? Cairo’s fine and coarse particle levels in the air are roughly 12 and 14 times over the World Health Organization’s safe limit, respectively. Fine particles of a diameter equal or smaller to 2.5 micrometers are the most dangerous: their small size — about 30 times smaller than the width of a human hair — and light weight enables them to be suspended in the air for a very long period. And because they are so tiny, they are easily inhaled and cause serious health complications. In the competition for poorest air quality, only Delhi outranks Cairo.
A peer-to-peer study, published on August 20 in Environmental Science & Technology Letters, found that air pollution alone shaves 1.85 years off Egyptians’ life expectancy on average.
Delhi also wins noisiest city, and Cairo falls right behind, with a score of 1.7. This “noise score” is comprised between 0 and 2, with 2 being deafeningly bad. High noise levels can increase cardiovascular diseases across the population, affect children’s physical and psychological health and impair their ability to learn.
Who are the biggest Milky Way slayers? Moscow and Chicago beat Cairo to it. Calculated in candelas per square meter (μcd/m2), Cairo’s level of artificial light-related pollution has been estimated at 14,900 μcd/m2. This means that the Cairo night sky is 85 times brighter than the natural color of the sky. This disturbs our circadian rhythm and sleep quality, confuses nocturnal animals and deregulates plant growth by tricking them into thinking that night is day.
But why is Cairo so polluted, why is it on this scale? As far as air pollution is concerned, not all the responsibility can be traced to anthropogenic causes. Egypt’s geography and the capital’s topography are contributing to Cairo’s pollution predicament. Because Cairo is squeezed on a narrow strip of land, flanked by desert on both sides, copious amounts of dust, sand and coarse particles are swept off the ground by the wind and deposited inside people’s living rooms, cars and nostrils. The rare and brief rainy episodes can only immobilize a very limited percentage of the particles that float about. The dust, mixed in with car and factory exhaust in a toxic whirlwind, struggles to escape the city’s grasp, blocked on one side by the Moqattam hill, and accumulates in narrow streets or under bridges. In Cairo, trees are cut down to make way for new buildings and to widen streets, even though they can soak up large amounts of carbon dioxide.
Improving certain aspects of Cairo’s urban planning by replanting trees, eliminating unnecessary city lights and refocusing street lights — to face the ground and not the sky — could go a long way, and increase quality of life for Cairenes noticeably. The Environment Ministry has neither the power nor the means to reduce Cairo’s pollution levels in a significant enough way on its own, and should be getting all the support it needs from other ministries and industrial players.
Seeing Cairo labeled as the world’s most polluted city should be seen as a call for action. Let’s not waste time contesting it isn’t. It’s bad enough.
                                                                 



 سبع سنوات في خدمة القطاع الناشيء                                 

  ENFRWC Seven years serving RE & Water

ليست هناك تعليقات: