الأحد، 14 يوليو 2019

مصر ترفع أسعار الوقود للمرة الخامسة والأخيرة Egypt raises fuel prices in fifth and final hike











رفعت الحكومة أسعار الوقود يوم الجمعة 5 يوليو في أحدث جولة من تخفيضات الدعم بموجب حزمة من الإصلاحات متفق عليها مع صندوق النقد الدولي، حيث زادت أسعار البنزين والديزل بمقدار 1.25 جنيه للتر. وفي بيان صادر عن وزارة البترول، ارتفعت أسعار البنزين 95 إلى 9 جنيهات من 7.75 جنيهات للتر. وارتفع سعر البنزين 92 من 6.75 جنيه إلى 8 جنيهات للتر، في حين ارتفع سعر البنزين 80 إلى 6.75 جنيهات من 5.5 جنيهات للتر.
  • تعتبر التخفيضات في الدعم جزءا من البرنامج المالي المشروط لصندوق النقد الدولي يتضمن إلغاء دعم الوقود.
  • انخفض الإنفاق على دعم الوقود بنسبة 26 في المائة في السنة المالية 2018-2019 إلى 89 مليار جنيه من 121 مليار جنيه في السنة المالية 2017/2018. هذا الانخفاض اتجاها عاما خلال السنوات الخمس الماضية أدى إلى ارتفاع أسعار الوقود 6 مرات.
  • ورغم تضرر المستهلكين بشدة من ارتفاع أسعار الوقود بسبب زيادة أسعار الإنتاج والنقل، إلا أن العديد من النقاد المعارضين لبرنامج دعم الوقود يرون أن الدعم يذهب إلى فئات الدخل الأعلى الذين يستخدمون الوقود المدعوم لسياراتهم باهظة الثمن.
  • من أجل ضمان حماية الفئات ذات الدخل المنخفض من الفقر، يلزم على الحكومة استهداف هذه الفئات من خلال زيادة الإنفاق على الخدمات الاجتماعية والتحويلات النقدية. ويعد الإنفاق على الصحة والتعليم والتحويلات النقدية أكثر كفاءة لأنه يضمن استهدافا أفضل.
  • يظهر في ميزانية السنة المالية 2018/2019 حيث يتم استبدال الإنفاق على دعم الوقود بالإنفاق الاجتماعي، مما أدى إلى تراجع دعم الوقود بمقدار 32 مليار جنيه بينما زاد الإنفاق على الخدمات الاجتماعية والتحويلات النقدية بواقع 21 مليار جنيه فقط .
  • مع إلغاء دعم الوقود بالكامل، لا يوجد ما يضمن عدم ارتفاع أسعار الوقود الدولية. وتحتاج الحكومة إلى زيادة التنسيق مع مجموعات المجتمع المدني والقطاع الخاص للتأكد من أن الزيادات في أسعار النفط العالمية لن تؤثر على أفقر شرائح المجتمع.
  • تكون الإعانات أكثر كفاءة عندما تستهدف المرحلة الأخيرة من الإنتاج. فعلى سبيل المثال، تدعم وزارة التموين رغيف الخبز بدلاً من الدقيق، مما ساعد على الحد من الفساد في عملية الإنتاج. وبالمثل، يمكن دعم أسعار النقل باستخدام نظام الدعم عن طريق البطاقة الذكية.
  • سوف تؤدي تخفيضات الدعم إلى زيادة تكاليف المدخلات للمنتجين. وعلى الرغم من أن البنك المركزي المصري أطلق مبادرات لتوفير قروض ميسرة والمساعدة في القضاء على الديون المعدومة إلا أن هذه المبادرات توقفت وينبغي استئنافها.        
جدير بالذكر:
يفرض الدستور المصري لعام 2014 على الحكومة إنفاق 3 و4 في المائة من الناتج المحلي الإجمالي للبلاد على الصحة والتعليم، على التوالي.



Egypt increased fuel prices Friday, July 5 in its latest round of subsidy cuts under a reform package agreed with the International Monetary Fund, Egyptian authorities said.
Gasoline and Diesel fuel prices increased by 1.25 LE per litre. In a statement issued by the Ministry of Petroleum, the 95 octane gasoline cost hiked to LE 9 from LE 7.75 per litre. The 92 octane gasoline saw an increase from LE 6.75 per to LE 8 per litre, whereas the gasoline 80 cost increased to LE 6.75 from LE 5.5 per litre.

·  The subsidy cuts are part of the IMF conditional fiscal program which includes removal of fuel subsidies.
 
·  Spending on fuel subsidies fell by 26 percent in FY 2018/19 to EGP 89 billion from EGP 121 billion in FY2017/18. This reduction has been an occurring trend for the past five years which resulted in fuel prices increasing by 6 times.
 
·  Consumers have been hit hard by the increase in fuel prices with high inflation being felt through cost of production and transport. However, many critics against the fuel subsidy program is that subsidies are wasted on upper income groups who use subsidized fuel for their expensive cars.
 
·  In order to ensure that lower income groups are protected from poverty, the government needs to target these groups by increasing spending on social services and cash transfers. Spending on health, education and cash transfers is more efficient as it ensures better targeting.
 
·  This is shown in the FY2018/19 budget where spending on fuel subsidies is replaced with social spending. Fuel subsides fell by EGP 32 billion while spending on social services and cash transfers increased by only EGP 21 billion..
 
·  While fuel subsidies have been fully removed, there is no guarantee that international fuel prices will not increase. The government needs to increase its coordination with civil society groups and the private sector to make sure that increases in the international oil prices will not affect the poorest segments of society.
 
·  Subsidies are more efficient when they target the final stage of production. For example, the Ministry of Supply is subsidizing the loaf of bread rather than flour, which helped to reduce corruption in the production process. Similarly, transport fares can be subsidized by using the smart card subsidy system.
 
·  Subsidy cuts will increase the input costs for producers. Though, the CBE has launched initiatives to provide soft loans and help erase bad debts, such initiatives halted and should be resumed.
Worthy of Note:

The 2014 Egyptian constitution mandates the government to spend 3 and 4 percent of the country’s GDP on health and education respectively.



الشبكة المصرية
 ثمان سنوات في خدمة القطاع الناشيء 
       ofENFRWC Eight years serving emerging sector 
Water & RE  


ليست هناك تعليقات: